Zaman Berubah, Inilah Cara Terbaik Mencari Ejen Takaful

Ramai rakyat Malaysia yang sering merungut tentang perkhidmatan ejen takaful.

Ejen lenyap setelah berjaya menjual beberapa polisi kepada saya dan beberapa ahli keluarga saya, sehinggakan 2 polisi saya terbatal akibat melepasi tarikh luput tanpa langsung diingatkan oleh ejen. Saya tidaklah menyalahkan ejen tersebut 100% sebab sememangnya adalah tanggungjawab pemegang polisi untuk pastikan polisi dibaharui sebelum tarikh luput. Tapi alangkah baiknya kalau saya diberi peringatan oleh ejen untuk membuat renewal polisi bila hampir tiba tarikh luput.

Namun, itu mungkin cerita dulu-dulu.

Zaman media sosial sekarang ejen takaful dan insurans lebih peka dengan kehendak pelanggan dan bersikap profesional. Zaman sudah berubah, pengguna semakin matang membuat pilihan. Mereka juga menyedari hak mereka sebagai pelanggan.

Jadi bagaimana cara memilih ejen?

1-Rakan sendiri / Adik beradik
2-Minta kenalan syorkan ejen yang mereka percayai
3-Salesman vs. Bukan salesman
4-Lulus ujian

1. Rakan Sendiri / Adik beradik

Mungkin ada di kalangan rakan kita sebenarnya ejen takaful, cuma mereka tak heboh-heboh. Kelebihan kalau ejen adalah rakan sendiri ialah kita dah kenal hati budinya. Kalau duduk dekat dengan rumah lagi bagus. Tetapi kalau nama je kawan tapi tak sebulu, baik cari yang lain. Kalau adik beradik sendiri ejen takaful, lagi bagus, buat apa nak susah-suah cari yang lain.

2. Minta Kawan Syorkan Ejen yang Mereka Percayai

Ramai yang bertuah mempunyai ejen takaful yang cekap dan boleh dipercayai. Jadi jangan segan bertanya, mungkin mereka dapat rekomen seseorang. Kalau ada yang sudah rekomenkan ejen mereka kepada anda, jangan pula terus saja ambil mereka sebagai ejen tanpa usul periksa. Masih perlu siasat. Tanya bagaimana mereka kenal ejen mereka serta bagaimana mutu perkhidmatan mereka.

3. Testimoni dan ulasan

Kita sering melihat posting berbentuk testimoni kawan-kawan kita di Facebook mengenai sesuatu perkhidmatan atau produk. Mereka yang baik hati akan berbuat demikian kepada ejen takaful mereka di Facebook. Rajin-rajinlah tengok posting dekat Facebook tu ya. Nak lagi cepat taip #Takaful dekat ruangan carian atas tu.

Cara lain untuk dapatkan ejen yang bagus melalui testimoni pelanggan ialah melalui direktori ejen insurans dan takaful seperti yang disediakan oleh iBanding. Di sini lagi senang untuk cari ejen takaful yang memang bermutu tinggi kerana ada sistem nilai 5 bintang dan ulasan pemegang polisi.

4. Salesman vs. Bukan Salesman

Nak kenal ejen yang menyediakan perkhidmatan bermutu tinggi, pastikan mereka jenis salesman atau bukan.

Jenis salesman senang nak kenal. Mereka beriya-iya mempromosikan produk mereka tanpa memahami keperluan anda dengan jelas. Ejen yang bagus mengutamakan keperluan dan kehendak pelanggan, bukan komisen mereka. Untuk memahami keperluan pelanggan, mereka perlu banyak bertanya tentang situasi pelanggan sebelum dapat mengesyorkan produk yang sesuai.

Pastikan anda dan ejen faham setiap jumlah perlindungan dalam quotation yg dicadangkan. Pastikan setiap nilai dalam quotation dijelaskan sebab musababnya.

5. Lulus Ujian

Memang mereka ni dah lulus ujian jika nak jadi ejen. Maksud ujian di sini ialah ujian yang kita beri kepada mereka. Ujian ni termasuklah:

A) Pengetahuan

Ejen perlulah mempunyai pengetahuan yang menyeluruh tentang takaful secara amnya, dan polisi yang dibeli secara khususnya. Ini penting kerana ramai pemegang polisi yang merungut ketika hendak buat tuntutan, ianya ditolak tetapi mereka tidak faham mengapa. Kadang-kala ianya disebabkan ejen yang kurang mahir tentang produk yang dijual. Ini menyebabkan syarat-syarat tidak diterangkan kepada pelanggan dengan jelas. Ejen yang berpengetahuan dapat menjawab soalan-soalan dan kekeliruan tentang polisi, prosedur tuntutan dan macam-macam lagi soalan.

B) Kemahiran Berinteraksi

Biasanya hubungan kita sebagai pelanggan dengan ejen kita adalah berjangka-masa panjang. Jadi perlulah pandai memilih ejen. Seeloknya biarlah beliau seorang yang menyenangkan hati, yang penyabar dalam menangani soalan-soalan kita dan kerenah kita sebagai pelanggan. Tapi jangan lah pulak kita ambil kesempatan ke atas sifat baik ejen ni. Sesetengah dari mereka memang banyak berkorban untuk pelanggan mereka.

C) Pengalaman

Ejen yang berpengalaman penting kerana beliau telah banyak melalui pelbagai situasi dan kes-kes tuntutan. Maka beliau lebih cekap mengendali dan menguruskan tuntutan sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingini.

PRODUK TAKAFUL PENIPU?

Ada banyak sebab kenapa orang kata produk takaful banyak menipu. Sebab pertama adalah ejen dan keduanya adalah pemegang polisi itu sendiri.

Ejen
Ejen yang menjanjikan bulan dan bintang. Semua benda dia kata boleh claim
Ejen bawa lari duit caruman peserta. (Elakkan memberi cash kepada ejen)
Ejen lost contact menyebabkan pelanggan rasa ditipu
Ejen lambat layan pelanggan untuk buat tuntutan
Pemegang Polisi
Tak bayar caruman menyebabkan polisi laps – claim tak berjaya
Tak baca polisi sepenuhnya – ingat semua benda boleh claim
Sudah berpenyakit, tidak maklumkan kepada ejen

Pesanan kepada ejen takaful, industri ini semakin dinamik dan saingan semakin sengit. Sekiranya anda tidak berikan mutu perkhidmatan yang terbaik, anda yang akan kerugian.

Oh ya, kepada pemegang polisi pula…..kalau ada masalah masuk hospital, telefon dulu nombor telefon di belakang medical card tu. Confirm hari raya pun berangkat. Paling penting pastikan sumbangan ke dalam plan takaful mencukupi tiap-tiap bulan bagi memastikan kelancaran tuntutan dan kemasukan wad.

Leave a Reply