“Aku Suka Yahudi, Saya Sayang Najib, I love You” Adakah Ini Maksud Lagu Viral TAK TUNG TUANG? Sila Baca Untuk Tau Maksud Sebenar Lagu Ini

Macam-macam hal!! Tak tun tuang, tak tun tuang betul lah hang nih!!
Ramai orang update status pasal tak tun tuang, tak tun tuang. Tak cukup dengan itu, macam-macam parodi ada, versi seram lah, versi kelakar lah, versi sendu pun ada. Haha. Ianya menjadi viral di malaysia. Namun asal lagu ini dari negara jiran kita, indonesia.

Apakah maksud tan tun tuang ini?

Sebenarnya takda makna pun. Ia ibarat melodi, macam dum dum cak, dum dum cak. Macam tuhla lebih kurang. Macam lagu, bila larut malam, tarakuca-tarakuca caca.. haaa, macam tuhla. Ada juga mengatakan ianya satu loghat yang ada orang biasa sebut di indonesia. Ada yang kata bunyi gendang harimaulah, itulah inilah.

So dalam lagu yang dibuat oleh penyanyi indonesia iaitu Lagu Upiak Isil – Tak Tun Tuang adalah lagu Minang yang sangat popular ketika ini. Berikut salah satu Lagu Minang yang dibawakan oleh Upik Isil.

MAKSUD PELIK PELIK !

Ramai pulak yang buat andaian sendiri, maksud tan tun tuang ialah, aku suka yahudilah, saya sayang Najib, I love you, aku belum mandi, lebih kurang punyai maksud tiga suku kata, “tak tun tuang” macam-macamlah. Biasalah orang zaman sekarang suka menviralkan membabi buta gitu jer. Huhu. Apepun ianya menjadi bualan mulut seluruh dunia gitu katanya.

Musik merupakan suatu ungkapan kesenian yang mencerminkan kebudayaan masyarakat pendukungnya. Didalam musik terdapat nilai-nilai norma yang akan menjadi bagian proses enkulturasi budaya. Selain itu musik juga dapat menghibur dan menenangkan hati seseorang.

Lagu Tak Tun Tuang itu merupakan sebuah lagu yang ringkas dan catchy. Kita pun sedar, bahawa orang-orang sekarang dah penat dengan lagu-lagu berat dan mahu dengar lagu-lagu yang santai sahaja. Rileks sambil hisap rokok dunhil. Haha

LAGU SEHEBAT DESPACITO?

Selepas lagu Despacito nampaknya lagu Tak Tun Tuang nyanyian Upik Isil kini menjadi tular termasuk di negara ini.

Parodi daripada lagu itu kini dinyanyikan semula oleh ramai orang termasuk penyanyi dan selebriti.

Antaranya Siti Nordiana, Wan Hasrita, Bell dan Jihan.

Malah pelbagai versi Tak Tun Tuang direka bagi mengaitkannya dengan isu semasa seperti kenaikan harga minyak, versi lelaki dan pelbagai loghat terutama Kelantan.

Penyanyi lagu Minang asli itu ternyata meraih populariti mendadak dan dikenali bukan sahaja di Indonesia malah dikebanyakan negara-negara Asia Tenggara.

Upil dalam status media sosialnya mengucapkan terima kasih kepada sokongan peminat lagu di beberapa negara terhadap melodi dan lirik dibuat olehnya sendiri.

Itulah kuasa media sosial sekarang.

Difahamkan, gara-gara populariti lagu itu, Upil kini menjadi artis dibawah naungan MVM Production Sdn. Bhd.

Lagu itu mengisahkan cerita penyanyi yang mendakwa dirinya cantik semulajadi walaupun belum mandi namun cara penyampaian dan melodinya menarik minat ramai.

Satu lagi, ramai tidak faham apa makna Tak Tun Tuang dan ramai menterjemahkannya kepada pelbagai maksud.

Ada yang ekstrem mengatakan ia membawa maksud ‘Aku Yahudi’.

Namun, menurut sumber, maksud tak tun tuang sebenarnya tidak membawa apa-apa makna tepat – cuma ia mengambarkan bunyi dan rentak gendang atau dram semata-mata.

Ia disebut cuma sebagai penyedap nyanyian dalam lagu namun ternyata ia mempopularkan Isil dan tak tun tuang menjadi sebutan ramai.

Mungkin selepas ini ada orang gemar menyebut ‘belum mandi’ kepada tak tun tuang.

Lirik lagi Tak tun Tuang

Aku belum mandi

Tak tuntuang tak tuntuang

Tapi masih cantik juga

Tak tuntuang tak tuntuang

Apalagi kalau sudah mandi tak tuntuang

Pasti cantik sekali

Kalau orang lain melihat aku tak tuntuang

Badak aku taba bana

Tak tuntuang tak tuntuang

Tapi kalau langsuang di idu tak tuntuang

Astaghfirullah baunya

Kalau cowok ganteng yang lewat

Aku acuah je nyeh

Kalau apak gaek yang lewat

Aku aniang je nyeh

Yang penting indak

Manggaduah urang tak tuntuang

Walau acok galak surang

Tak tuntuang tak tuntuang

Walau sangko urang

Awak dalang tak tuntuang

Tapi hati isil sanang… iiiyesss

chorus:

Aku belum mandi

Tak tuntuang tak tuntuang

Tapi masih cantik juga

Tak tuntuang tak tuntuang

Apalagi kalau sudah mandi tak tuntuang

Pasti cantik sekali

Kalau orang lain melihat aku tak tuntuang

Badak aku taba bana

Tak tuntuang tak tuntuang

Tapi kalau langsuang di idu tak tuntuang

Astaghfirullah baunya

Kalau cowok ganteng yang lewat

Aku acuah je nyeh

Kalau apak gaek yang lewat

Aku aniang je nyeh

Yang penting indak

Manggaduah urang tak tuntuang

Walau acok galak surang

Tak tuntuang tak tuntuang

Walau sangko urang

Awak dalang tak tuntuang

Tapi hati isil sanang… iiiyesss

Sumber: http://malaysiagazette.com/v2/blog/2017/11/12/fenomena-upik-isil-dan-makna-tak-tun-tuang/
Sumber: http://zikrihusaini.com/maksud-tak-tun-tuang-tak-tung-tuang/
Edited: GedebakViral

Video Klip Parody Dari Artis Lagu Tak Tun Tuang

INI VERSI ‘GEDIK’ TAK TUN TUANG ! HAHAHA!!

Add Comment